چگونه کارگران مهمان آلمان به کارآفرینان مهمان تبدیل شدند؟

چگونه کارگران مهمان آلمان به کارآفرینان مهمان تبدیل شدند؟

در‌ آلمان مهاجران برای راه‌اندازی کسب و کار از خود آلمانی‌ها مشتاق‌ترند.

با انتشار خبر موفقیت اوگور شاهین و اوزلم تورچی در کشف واکسن کرونا، بسیاری از رسانه‌های کشور آلمان بر ترک‌تبار بودن این دانشمندان تمرکز کرده‌اند.

«جهان ما می‌تواند توسط کودکان مهاجران نجات پیدا کند.» این تیتری بود که روزنامه‌ی بیلد، پرفروش‌ترین روزنامه‌ی آلمان در مورد این زوج کار کرد. داستان موفقیت آنان به طور قطع و یقین نگاه‌های کلیشه‌ای به مهاجران ترک در آلمان را تغییر خواهد داد. نگاه‌های کلیشه‌ای، مهاجران ترک و ترک‌تبار را فقط در حد مغازه‌های دونرکباب و میوه و سبزی‌فروشی به رسمیت می‌شناخت. اما حالا اذهان عمومی می‌خواهند که در مورد آقای شاهین و خانم تورچی، مدیر عامل و مدیر ارشد پزشکی شرکت باینوتک و جزئیات کشف‌شان بخوانند. دستاوردی که با همکاری شرکت داروسازی فایزر آمریکا به دست آمد و تاکنون موثرترین دارو در برابر کرونا است.

«باینو تک‌های دیگری هم وجود دارد.»

این گفته‌ی رزماری کی از یکی از اندیشکده‌های آلمان در شهر بن است. اکنون در کشور آلمان شروع یک کسب و کار جدید توسط جمعیت مهاجر محتمل‌تر از جمعیت بومیان آلمان است. (نمودار بالای صفحه)

بر اساس یک پیمایش توسط بانک توسعه‌ای کی-اف-دبلیو، یک چهارم از ۶۰۵هزار بنیانگذار شرکت‌ها در آلمان اصالت خارجی داشته‌اند. مهاجران دیگر در آلمان محدود به خرده‌فروشی و گرداندن مغازه‌های سوپرمارکت و مواد غذایی نیستند. شرکت Novum که در سال ۱۹۸۸ توسط نادر اطمینان (یک مهاجر ایرانی در آلمان) تأسیس شد امروزه تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین هتل‌های زنجیره‌ای آلمان شده است.

مهاجران به آلمان (همچون آقای شاهین که خودش از پدری و مادری ترک در ترکیه به دنیا آمده) یا کسانی که حداقل یکی از والدین آن‌ها مهاجر است (مانند خانم تورچی که مادری آلمانی و پدری ترک دارد) حدود ۱۹.۶ میلیون نفر برابر با ۲۴ درصد از جمعیت کشور آلمان را شکل می‌دهند.

مطالعه‌ای که توسط یکی از اندیشکده‌های آلمان صورت پذیرفته بیانگر این است که این جمعیت ۱۹.۶ میلیون نفری صاحب ۷۷۳هزار کسب‌وکار و شرکت هستند که ۴۶۹هزار مورد در زمینه تجارت و مابقی در زمینه‌های ساخت‌وساز، خرده‌فروشی و خدمات هستند. این اعداد در حال رشد هستند.

«آلمانی‌ها از خوداشتغالی متنفرند.»

این را آرماندو گارسیااشمیت از اندیشکده‌ی برتلسمان می‌گوید. بسیاری از فارغ‌التحصیلان آلمانی ترجیح می‌دهند که در یک شغل امن استخدام شوند و از فراز و نشیب‌های راه‌اندازی یک کسب‌وکار بیزارند. بازار پررونق نیروی کار در دهه‌ی گذشته به جوانان ماهر و غیرماهر کمک کرده تا بدون تلاش خاصی یک شغل آسوده به دست بیاورند.

گزینه‌ها برای مهاجران محدودتر است. بعضی از مهاجران از کشورهایی با سنت کارآفرینی قوی می‌آیند و تمایل دارند که کارآفرینانی موفق شوند و نقش‌هایی کلیدی داشته باشند. مطالعات متعددی نشان می‌دهد که تبعیض‌های صریح و ضمنی حتی در زمان‌های رونق، بازار کار را برای مهاجران سخت می‌کند. بسیاری از مهاجران در آلمان مدارکی از کشور مبدأ خود دارند که در آلمان به رسمیت شناخته نمی‌شود. به همین خاطر راه‌اندازی یک کسب‌وکار برای بسیاری از مهاجران تنها راه افزایش درآمد است.

آقای گارسیااشمیت بر این باور است که بازار کار پس از فروکش کردن کرونا برای همه دشوار خواهد شد. چرا که فض و بخشش دولت به اتمام خواهد رسید. سال ۲۰۲۰ برای همه سالی فاجعه بود. اما اگر کشور آلمان از بحران کرونا بیرون بیاید، بسیاری از آلمانیان به خوداشتغالی تمایل پیدا خواهند کرد. چراکه خوداشتغالی و راه‌اندازی کسب وکار از بیکاری بهتر است. آن‌ها می‌توانند برای این‌ کار از همسایگان مهاجر خود درس‌هایی بیاموزند!

منبع: دوره ۴۳۷ شماره ۹۲۲۱ مجله‌ی اکانامیست (شماره‌ی ۲۱ تا ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰)

https://www.economist.com/business/2020/11/19/how-germanys-guest-workers-become-guest-entrepreneurs

تاکنون نظری ثبت نشده است!