اوکراینی‌ها اقتصاد لهستان را قوی‌تر می‌کنند

اوکراینی‌ها اقتصاد لهستان را قوی‌تر می‌کنند

لهستانی‌ها نگران هستند که قانون جدید سفر بدون ویزا اوکراینی‌ها را به سمت بقیه اروپا سوق دهد

بازار کار در لهستان اندکی پس از سپیده‌دم آغاز و مشهود می‌شود. حدود 30 زن و همین تعداد مرد در گروه‌های جداگانه کنار جاده‌ای که با ماشین نیم ساعت با ورشو فاصله دارد، منتظر می‌مانند. آن‌ها مشتاقانه در حاشیه جاده ایستاده و گردن خود را برای جستجوی صاحبان کار دراز می‌کنند. تعداد بیشتری در سایه درخت لم داده‌اند یا در حال سیگار کشیدن و قدم زدن هستند. وقتی یک ولوو توقف می‌کند، آن‌ها در انتظار پیشنهاد کار به سمت آن می‌روند. جوان‌ترین آن‌ها 20 ساله است و مسن‌ترینشان 53 ساله با جای دندان‌های خالی. همه آن‌ها اوکراینی هستند.

تعداد اوکراینی‌ها در لهستان از زمان آغاز جنگ در شرق اوکراین در سال 2014 افزایش یافته است. رقم قطعی از این تعداد وجود ندارد، اما تخمین زده می‌شود که همواره حدود 1 میلیون نفر اوکراینی در لهستان کار کنند. بیشتر آن‌ها از ترس جنگ فرار نکردند بلکه عواقب اقتصادی ناشی از آن باعث مهاجرت آنان شد. مواردی مانند رکود اقتصادی که دو سال به طول انجامید، بیکاری و یک واحد پول در حال سقوط. آن‌ها می‌توانند پنج برابر بیشتر از کشور خودشان از طریق کارهایی مانند چیدن گوجه‌فرنگی، مخلوط کردن سیمان و یا کار در Uber، درآمد کسب کنند. شرکت‌های لهستانی می‌توانند آن‌ها در دوره‌های شش ماهه برای کار ثبت کنند، اما برخی دیگر مانند افرادی که در کنار جاده هستند غیرقانونی کار می‌کنند. ایوان 28 ساله هنگامی که منتظر انتخاب رئیس بعدی خود است، تعارف به یک نوشیدنی انرژی‌زا را رد کرده و می‌گوید: کار، کار و فقط کار. فرصتی برای خواب و استراحت وجود ندارد.

کارفرمایان گشاده‌رو هستند. کاهش شدید نرخ زاد و ولد و مهاجرت 2 میلیون لهستانی به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، نیروی کار را کاهش داده است. بیکاری از سال 1991 به پایین‌ترین سطح خود رسیده و اقتصاد در حال رشد است. اتحادیه کارآفرینان و کارفرمایان (ZPP) می‌گوید برای تداوم رشد طی سه دهه آینده به 5 میلیون کارگر دیگر نیاز است. Katarzyna Sidlo از مرکز تحقیقات اجتماعی و اقتصادی ورشو تأکید می‌کند که اوکراینی‌ها به تنهایی برای رفع این کمبود کافی نیستند، ولی حضور آن‌ها کمک کننده است. یک تاجر می‌گوید او لوله‌کش اوکراینی استخدام می‌کند زیرا هزینه آن‌ها نصف لهستانی‌هاست و "بسیار قابل احترام" هستند.

 در حال حاضر تقریباً 10700  نفر کارگر خارجی موقت در شهر کالیسز در مرکز لهستان وجود دارد در حالی که این تعداد در سال 2013 تنها 527 نفر بود. اکثر این افراد اوکراینی هستند. در ماه مارس (2017) یک کشیش اوکراینی به این شهر وارد شد تا به مهاجران به زبان خودشان خدمت ارائه دهد. او تنها یکی از 15 نفری بود که با این هدف به سراسر لهستان فرستاده شدند. کارولینا پاولیچاک، معاون شهردار، از تازه واردان استقبال می‌کند. او می‌گوید: "لهستانی‌ها همچنان می‌توانند شغل‌ها را انتخاب کرده و مشغول به کار شوند". چون اوکراینی‌ها "در حال نجات بازار کار ما هستند".

نظر رأی‌دهندگان در مورد مهاجران دوپهلو هست. در یک نظرسنجی در سال 2016، 63٪ به CBOS که یک موسسه نظرسنجی است گفتند که اوکراینی‌ها برای اقتصاد مفید هستند. در عین حال تعداد مشابهی اظهار کردند که دولت باید جریان مهاجران از شرق را محدود کند. در همین حال، وزرای دولت، هجوم اوکراینی‌ها را بهانه کرده و خواستار پذیرش پناهندگان خاورمیانه در اتحادیه اروپا هستند و می‌گویند کشورشان بار مهاجرت از یک کشور جنگ‌زده را به دوش می‌کشد. در واقع، بیشتر اوکراینی‌ها مهاجران اقتصادی از مناطق صلح آمیز کشورشان هستند. هر ساله تنها چند صد نفر از آنان برای دریافت وضعیت پناهندگی در لهستان اقدام می‌کنند که در سال 2016 فقط 16 آن را دریافت کردند.

شرکت‌ها اکنون نگران این هستند که جریان نیروی کار ارزان قیمت می‌تواند به زودی قطع شود. قوانینی که در ماه می (2017) وضع شد، به اوکراینی‌ها اجازه می‌دهد 90 روز بدون ویزا به اتحادیه اروپا (به جز بریتانیا و ایرلند) سفر کنند. آن‌ها نمی‌توانند کار کنند، اما کارفرمایان لهستانی نگران هستند که این وضعیت تغییر کند و در این بین بسیاری از این افراد در بازار سیاه مشغول به کار شوند. در هفته‌های گذشته، تعداد زیادی از دفاتر خدمات شغلی لهستان مراجعان بسیاری برای درخواست کمک جهت پیدا کردن کار در غرب داشته‌اند.

ZPP از دولت می‌خواهد با اعطای بخشودگی به افرادی که غیرقانونی کار می‌کنند، اوکراینی‌ها را به ماندن در لهستان ترغیب کند. به عنوان یکی شوخی عنوان می‌کند که اگر این اتفاق نیفتد، خود رئیس‌جمهور، سزار کازمیرچاک، باید هفته‌ای دو شب برق را قطع کند تا لهستانی‌ها را در خانه نگه دارد. در دهه 1980 هنگامی که مقررات منع آمد و شد اجرا گردید، میزان زاد و ولد به میزان زیادی بالا رفت.

.

تاکنون نظری ثبت نشده است!